Ga meer bewegen met knie- en heupartrose

Artrose is een van de meest voorkomende fysieke klachten. Dit kan in alle gewrichten voorkomen, maar komt het vaakst voor in de knie- en het heupgewricht.

Hoe ontstaat het?

De reden waarom bij de één wel en bij de ander geen artrose ontstaat is niet bekend. Wat wel duidelijk naar voren komt is dat het vaker voorkomt bij:

• Mensen vanaf 45 jaar
  • Vrouwen
  • Mensen met overgewicht
  • Langdurig zwaar lichamelijk werk
  • Familiaire aanleg
  • Schade na een ongeval

Symptomen

De aandoening verloopt bij iedereen anders en is verschillend per gewricht. Mogelijke kenmerken:

• Pijn bij bewegen of belasten van het gewricht.
  • Stijfheid en of startpijn in het gewricht, met name na een periode van inactiviteit (bijvoorbeeld ’s morgens bij het opstaan).
  • Standsverandering

Behandelmogelijkheden

Kraakbeen dat versleten raakt kan zich niet meer herstellen. Er bestaat ook geen therapie om de artrose te laten genezen. Daarom is de behandeling voornamelijk gericht op het verlichten van de pijn en het behouden van de functie van het gewricht. In eerste instantie is de meest efficiënte insteek om zelf goed in beweging te blijven, zodat het gewricht in goede conditie blijft. Mochten de klachten blijven aanhouden, dan is het mogelijk om middels fysiotherapie de spieren rondom het gewricht te versterken. Hoe sterker de spieren rondom een gewricht, hoe beter die de belasting van een beweging kunnen opvangen. Hierdoor wordt het gewricht gedeeltelijk ontlast. Vaak gaat dit gepaard met een afname van de pijnklachten en verbetering van de functie van het gewricht.

Ook is een gezond voedingspatroon belangrijk bij het behandelen van artrose. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu geeft aan dat voeding een duidelijke rol kan spelen bij het behandelen van chronische aandoeningen. Bij artrose geeft gezonde voeding een verminderde kans op het achteruitgaan van het kraakbeen en pijn in de gewrichten. Verder is het belangrijk dat u op uw gewicht let. Dat te veel gewicht zwaar is voor uw enkels, knieën, heupen en rug zal u vast niet verbazen. Maar dat de hoeveelheid lichaamsvet invloed heeft op hoe ons lichaam werkt, weet niet iedereen. Vet in onze huid of in onze buikholte heeft bijvoorbeeld direct invloed op de afbraak en aanmaak van kraakbeen in het gewricht, ook bevordert het hebben van te veel vet ontstekingsreacties in het lichaam. Een paar kilo lichter maakt die invloed al veel kleiner. Via een diëtist kunt u een passend advies krijgen om gewichtsverlies op een goede manier te bereiken.

Fysiotherapie

Fysiotherapie M. van der Ploeg behandelt bij artrose klachten volgens het Stepped Care principe. Dit is een richtlijn die houvast geeft bij het maken van keuzes voor de juiste behandeling in de juiste volgorde. Zo zorgen we ervoor dat we met de meest optimale zorgstrategieën werken zoals in de huidige richtlijnen beschreven en aanbevolen is.

Er wordt bij deze richtlijn gestreefd naar de juiste zorg ‘zwaarte’. Daarmee wordt bedoeld dat er pas operatieve interventies worden overwogen zodra de conservatieve (behandeling zonder operatie) therapie geen effect meer heeft.

Het behandelplan met behandeldoelen wordt in samenspraak met de patiënt opgesteld. Door persoonlijke benadering en regelmatige evaluatie worden motivatie en zelfmanagement vergroot.

Het ‘Stepped Care’ principe is opgedeeld in drie fases. Hieronder is een tabel weergegeven die globaal de stappen weergeeft. Het kan zijn dat er maar 1 fase nodig is, maar soms doorloopt iemand ze allemaal.