Peesklachten, wat doen we? en 9 weetjes.

1. Peesklachten ontstaan door verschillende factoren. De belangrijkste is een plotselinge verandering in activiteit zoals met hogere snelheid lopen, grotere afstanden, springen of ineens veel in de tuin werken. Een groter risico lopen mensen met een slechte (spier)conditie, vrouwen in de overgang, verhoogd cholesterol, verhoogd stressniveau, slecht eten/drinkgewoonte en slaaptekort. Ook bij diabetes, darm- en/of huidaandoeningen is er sprake van een verhoogd risico.

2. Ontstekingsremmers kunnen helpen bij heftige pijn, maar hoeven niet gebruikt te worden voor het herstel van de pees (op de lange termijn kunnen ontstekingsremmers juist schadelijk zijn).

3. Peesklachten herstellen niet met rust! Door rust kan de pijn wat minder worden, maar keert snel terug als de activiteit weer word opgevoerd. Door rust wordt de pees namelijk niet sterker terwijl dit juist nodig is om uiteindelijk weer de gevraagde belasting aan te kunnen.

4. Peesklachten verbeteren op de lange termijn zelden door alleen ‘passieve behandelingen’ zoals medicatie, massage, ultrageluid, ijs, dry-needling, injectie en/of shockwave. Shockwave kan bij langdurige klachten (meer dan een jaar), naast de krachttraining, wel bijdragen aan herstelproces.

5. (Kracht)training is de best bewezen behandeling voor peesklachten. Pezen dienen toenemend belast/getraind te worden, zodat ze uiteindelijk weer de belasting aan kunnen die je van ze vraagt.

6. (Kracht)training moet op maat worden aangeboden. Er mag tijdens de training en activiteit pijn gevoeld worden, maar niet teveel (max. 3 op een schaal van 0-10) en na de training en activiteit niet te lang aanhouden (max. 24-48 uur).

7. Aanpassing van de belasting is belangrijk om de pijn onder controle te krijgen. Dit bereik je door kortdurend de (sport)activiteiten te verminderen die de klachten doen toenemen. Tegelijkertijd wordt de (kracht)training voor de pees gestart en te adviseren in alternatieve training (fietsen, zwemmen, crosstrainer).

8. Peesklachten sluipen erin, en sluipen er ook uit! Het herstel is veelal een langdurig proces. De pees herstelt langzaam, past zich stapsgewijs aan aan de aangeboden belasting. Heb geduld. Afsnijroutes, het proces versnellen, helpt helaas niet.

9. De bevindingen van beeldvorming (echo, MRI) staan niet altijd in relatie met de pijn. Afwijkingen bij mensen zonder pijn zijn namelijk ook veel voorkomend.

Pech in drievoud betekend einde voetbalcarrière van ex-prof Vera

Pech in drievoud betekent einde voetbalcarrière van ex-prof Vera: ‘Ik heb gehuild en gevloek’

HUISSEN – Ex-contractspeelster van PSV, ex jeugdinternational, ex revalidatiekampioene, ex grote voetbalbelofte van Nederland. Voor de Huissense Vera ten Westeneind, 23 jaar jong, is het allemaal voorbij. Nooit meer voetballen, luidt de boodschap.

https://www.gelderlander.nl/lingewaard/pech-in-drievoud-betekent-einde-voetbalcarriere-van-ex-prof-vera-ik-heb-gehuild-en-gevloekt~ac26dd7e/

Wandelgroep Huissen/Angeren

Woon je in Huissen of Angeren? Wil je in beweging komen of heb je een stok achter de deur nodig? Iedere dinsdag wandelt een groep gezellige lopers vanaf de (nostalgische) kantine van Jonge Kracht. Je hoeft je niet aan te melden je kunt zo meewandelen.

Informatie:

  • Bloemstraat 93 in Huissen
  • Start wandeling: 16.00 uur (15.55 uur aanwezig)
  • Afstand: 4 a 5 km
  • 17.00 uur weer terug!
  • Dinsdag 26 oktober volgende wandeling! (geen aanmelding nodig!)
  • Geen kosten, geen verplichtingen, wel motivatie

Kijk voor meer informatie op onderstaande website:
https://www.lingewaardinbeweging.nl/agenda/10075/nieuwe-wandelgroep-wandel-je-mee

Bil pijn; Hoe kom ik ervan af?

Klachten rondom de bilstreek komen vaak voor. Het gaat vaak om niet begrepen klachten aan de bilspier waar men (te) lang mee rond loopt. Deze klachten kunnen je flink beperken in het dagelijks leven en tijdens het sporten. Lees meer

Ga meer bewegen met knie- en heupartrose

Artrose is een van de meest voorkomende fysieke klachten. Dit kan in alle gewrichten voorkomen, maar komt het vaakst voor in de knie- en het heupgewricht.  Lees meer

Pijn aan de schouder; een complex gewricht

Schouderklachten zijn één van de meest voorkomende fysieke klachten. Het kenmerkt zich door pijn in en rond de schouder, soms met uitstraling naar nek, schouderblad en elleboog. Schouderklachten zijn erg vervelend en de oorzaken talrijk. Het kan u belemmeren tijdens uw dagelijkse activiteiten, zoals autorijden, boodschappen doen, huishoudelijke taken en sporten. Ook kan het leiden tot een ziekmelding op uw werk.

Lees meer

Schrijf je in voor de online krachttrainingen!

“Gezond 55+” van start gegaan!

Afgelopen week is de eerste groep gestart met het programma “Gezond 55+“. Een samenwerkingstraject met La Vita Sana Voedingsbureau, waarin men in 12 weken onder begeleiding van één van onze fysiotherapeuten in kleine groepen traint en gedurende het traject ondersteund wordt door een diëtist. Na een intake bij zowel de diëtist als de fysiotherapeut en een presentatie over de basisprincipes van krachttraining en voeding, is de vrijdagmiddag groep begonnen aan hun trainingstraject.

Binnenkort starten er ook groepen op woensdagmiddag en zaterdagochtend. Heeft u interesse? Kijk voor meer informatie op de website van Gezond 55+, hier vindt u ook een aanmeldingsformulier.

Parkinson en bokstraining

Bokslessen voor mensen met Parkinson bij Fysiotherapie M van der Ploeg.

In Het Gemeentenieuws

Na twee zware knieblessures in 2 jaar is Huissense voetbalster terug op het veld.

Vera ten Westeneind revalideert bij Fysiotherapie M van der Ploeg en keert op het veld terug bij ADO Den Haag.

De Gelderland: