Bil pijn; Hoe kom ik ervan af?

Klachten rondom de bilstreek komen vaak voor. Het gaat vaak om niet begrepen klachten aan de bilspier waar men (te) lang mee rond loopt. Deze klachten kunnen je flink beperken in het dagelijks leven en tijdens het sporten.

De symptomen

Bilklachten kunnen zich onder andere voordoen bij het (lang) zitten op een stoel of op de fiets, het opstaan vanuit zitstand, traplopen en sportactiviteiten. De locatie van de pijn bij bilklachten kan verschillen. Vaak komt de bil pijn voor aan de buitenachterzijde van de bilstreek of is er sprake van een diepe drukpijn midden op de bil. Pijn aan de buitenzijde van de heup heeft vaak ook een oorsprong in de bilstreek. In veel gevallen straalt de bil pijn uit naar de rug of naar het been.

De mogelijke oorzaken

Langdurig zitten, overbelasting, een blessure of trauma kunnen oorzaken zijn van bilklachten. In de meeste gevallen wordt de bil pijn veroorzaakt door een te hoge spanning van de bilspieren en heupspieren. De spieren in de bil spannen zich aan en ontspannen zich ook weer, wat zorgt voor stabilisatie van het been tijdens het lopen. In bepaalde houdingen ontspannen de spieren zich echter niet voldoende. Door de gespannen spieren kunnen triggerpoints (spierknopen) ontstaan. Dit zijn kleine verkrampingen in de spieren, die zelfs in rust in beweging blijven. De triggerpoints kunnen uitstraling geven naar de rug of helemaal tot de kuiten. Pijn in de bil kan in sommige gevallen ook veroorzaakt worden door een beschadiging van bijvoorbeeld het heupgewricht of van een pees, spier of zenuw.

Mogelijke oorzaken van hoge spierspanning in de bilstreek zijn onder andere een verkeerde houding bij lang zitten of staan, het overmatig trainen van bepaalde spieren of overbelasting. De overbelasting in het bewegen kan veroorzaakt worden door stoornissen in de bewegingsketen. Dit wil zegen dat de functie van elk gewricht ook invloed heeft of de functie van andere gewrichten, spieren etc. Zo kan bijvoorbeeld een verstoring in de heup, onderrug of zelfs in de enkel van invloed zijn op het ontstaan en in stand houden van bil pijn.

Behandeling

Voor een juiste behandeling van de bilklachten is het raadzaam om de oorzaak van de bilklachten goed te bepalen. Een fysiotherapeut zal door middel van een anamnese en lichamelijk onderzoek in kaart brengen wat de pijn veroorzaakt en een behandelplan opstellen. Voor het verhelpen van de bilklachten is het allereerst van belang te achterhalen wat het herstel belemmert. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je vooral pijnklachten ervaart tijdens het zitten. Dan is het belangrijk om de tijd die je zittend doorbrengt te verkorten. De fysiotherapeut zal ook onderliggende bewegingsstoornissen opsporen zodat u deze kan corrigeren. De spierspanning kan verminderd worden door mobilisatie of door rekoefeningen. Oefeningen met een foamroll of hard balletje zijn zeer geschikt om zelf de bil los te maken. Ook dry needling blijkt vaak effectief ter ontspanning van de bilspier en is een goede ondersteuning van oefentherapie.

Heeft u last van bil pijn? Maak een afspraak zodat u met één van onze fysiotherapeut aan de slag kan om de beperkingen in uw dagelijks leven te verminderen.