Peesklachten, wat doen we? en 9 weetjes.

1. Peesklachten ontstaan door verschillende factoren. De belangrijkste is een plotselinge verandering in activiteit zoals met hogere snelheid lopen, grotere afstanden, springen of ineens veel in de tuin werken. Een groter risico lopen mensen met een slechte (spier)conditie, vrouwen in de overgang, verhoogd cholesterol, verhoogd stressniveau, slecht eten/drinkgewoonte en slaaptekort. Ook bij diabetes, darm- en/of huidaandoeningen is er sprake van een verhoogd risico.

2. Ontstekingsremmers kunnen helpen bij heftige pijn, maar hoeven niet gebruikt te worden voor het herstel van de pees (op de lange termijn kunnen ontstekingsremmers juist schadelijk zijn).

3. Peesklachten herstellen niet met rust! Door rust kan de pijn wat minder worden, maar keert snel terug als de activiteit weer word opgevoerd. Door rust wordt de pees namelijk niet sterker terwijl dit juist nodig is om uiteindelijk weer de gevraagde belasting aan te kunnen.

4. Peesklachten verbeteren op de lange termijn zelden door alleen ‘passieve behandelingen’ zoals medicatie, massage, ultrageluid, ijs, dry-needling, injectie en/of shockwave. Shockwave kan bij langdurige klachten (meer dan een jaar), naast de krachttraining, wel bijdragen aan herstelproces.

5. (Kracht)training is de best bewezen behandeling voor peesklachten. Pezen dienen toenemend belast/getraind te worden, zodat ze uiteindelijk weer de belasting aan kunnen die je van ze vraagt.

6. (Kracht)training moet op maat worden aangeboden. Er mag tijdens de training en activiteit pijn gevoeld worden, maar niet teveel (max. 3 op een schaal van 0-10) en na de training en activiteit niet te lang aanhouden (max. 24-48 uur).

7. Aanpassing van de belasting is belangrijk om de pijn onder controle te krijgen. Dit bereik je door kortdurend de (sport)activiteiten te verminderen die de klachten doen toenemen. Tegelijkertijd wordt de (kracht)training voor de pees gestart en te adviseren in alternatieve training (fietsen, zwemmen, crosstrainer).

8. Peesklachten sluipen erin, en sluipen er ook uit! Het herstel is veelal een langdurig proces. De pees herstelt langzaam, past zich stapsgewijs aan aan de aangeboden belasting. Heb geduld. Afsnijroutes, het proces versnellen, helpt helaas niet.

9. De bevindingen van beeldvorming (echo, MRI) staan niet altijd in relatie met de pijn. Afwijkingen bij mensen zonder pijn zijn namelijk ook veel voorkomend.