Fasciatherapie

Wat is Fascia?

Fascia, ook wel bindweefsel genoemd, is een weefsel wat er voor zorgt dat alles in ons lichaam met elkaar verbonden is. Fascia zit o.a. om onze spieren heen maar ook tussen de spieren in. Het fasciaal netwerk zorgt voor een functionerend en soepel geheel.  Bij een ontspannen fascia functioneert het lichaam optimaal. Wat we veel zien bij patiënten is dat de fascia stug is. Er zijn als het ware verklevingen in de fascia ontstaan waardoor de spieren niet optimaal kunnen functioneren; het beperkt de spieren en gewrichten in hun beweeglijkheid. Dit kan komen door bijvoorbeeld een trauma, een blessure, overbelasting maar ook door stress. Daarnaast zit de fascia vol met kleine zenuwen die pijn kunnen geven als de fascie in slechte conditie is. Door deze fascia te behandelen en daarmee soepeler te krijgen kan de patiënt zijn spieren weer beter gebruiken.

Wat doet de fysiotherapeut?

De oorzaak van de klachten ligt niet altijd op de plek waar de pijn ervaren wordt. Daarom wordt via een speciale onderzoeksmethode de gehele fascia onderzocht. De therapie is er op gericht om de verstoringen in het systeem op te sporen. Met speciale fascia-technieken en oefeningen worden verklevingen in de fascia weer losgemaakt en kan het fasciale systeem zich herstellen. Dit leidt tot soepelere spieren en vermindering van de pijnklachten.

Bij welke klachten is Fasciatherapie geschikt?

• Regelmatig terugkerende klachten en blessures
  • Chronische klachten

In onze praktijk behandelt Leon Hoijtink patiënten volgens de fasciatechniek.